۱۴۰۳/۴/۱۳ - ۱۲ : ۵

مروری بر اهداف زیست محیطی و فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی سامسونگ

مروری بر اهداف زیست محیطی و فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی سامسونگ

به گزارش جهانی پرس، «گزارش پایداری 2024» شامل استراتژی‌ها و دستاوردهای اصلی سامسونگ در زمینه محیط زیست، مسائل اجتماعی و حاکمیتی این شرکت می‌شود.

اهداف زیست‌محیطی : تغییر اقلیم و چرخه منابع
در سپتامبر 2022، سامسونگ استراتژی زیست‌محیطی جدیدی را معرفی کرد که شامل اهدافی همچون : دستیابی به آلایندگی خالص صفر برای انتشارات محدوده یک و دو تا سال 2050، به حداکثر رساندن چرخه منابع برای کمک به اقتصاد چرخشی و مقابله با چالش‌های زیست‌محیطی از طریق نوآوری فناورانه می‌شد.
بخش تجربه دستگاه (DX) سامسونگ قصد دارد تا سال 2030 به آلایندگی خالص صفر در هر دو نوع مستقیم و غیرمستقیم برسد. این بخش تا پایان سال 2023 موفق به تبدیل 93.4 درصدی به انرژی تجدیدپذیر شده است. دستاورد کسب شده شامل استفاده از 100 درصد انرژی تجدیدپذیر در کارخانه‌های تولیدی اصلی در سراسر جهان از جمله ایالات متحده، اروپا، کره، چین، برزیل، هند و ویتنام است.
طبق نقشه راه منابع چرخشی شرکت، در سال گذشته 25 درصد از قطعات پلاستیکی خریداری شده حاوی رزین بازیافتی بوده‌اند. علاوه بر این، بخش تجربه دستگاه تا پایان سال 2023 برنامه‌های بازیابی و بازیافت زباله‌های الکترونیکی (E-Waste) خود را به بیش از 70 کشور گسترش داده است.
برای دستیابی به آلایندگی خالص صفر تا سال 2050، بخش راهکارهای دستگاه (DS) شرکت سامسونگ در سال 2030 به نصب تاسیسات جدید تصفیه گاز فرآیندی (سیستم‌های کاتالیزوری احیاکننده، RCS) و گسترش استفاده از سیستم‌های بازیابی حرارت پسماند گاز طبیعی مایع (LNG) پرداخته است. نتیجه این اقدامات صورت گرفته، کاهش 11.6 درصدی انتشار آلاینده‌های نوع یک و دو در سال 2023 نسبت به سال 2022 بوده است. این بخش همچنین با امضای قراردادهای خرید برق (PPAs) در کره جنوبی، از یک نیروگاه خورشیدی 60 مگاواتی برای تامین انرژی تجدیدپذیر خود و گسترش استفاده آن بهره برده است.
علاوه بر کاهش انتشار آلاینده‌ها، بخش راهکارهای دستگاه سامسونگ در زمینه مدیریت آب نیز عملکردی پیشگامانه داشته است. این بخش موفق شده گواهینامه سطح پلاتین به عنوان بالاترین سطح موجود را، از اتحادیه مدیریت آب (AWS) برای تاسیسات خود در گیونگ‌گی، هواسئونگ و پیونگ‌تک کره جنوبی و البته شی‌آن چین دریافت کند.
علاوه بر این با دریافت گواهینامه‌های چرخه منابع از وزارت محیط زیست کره جنوبی برای 9 مورد جدید تا مارس 2024، سامسونگ در حال کاهش تولید زباله است. این اقدامات به خوبی تلاش‌های مستمر شرکت برای دستیابی به اهداف زیست‌محیطی خود در سال‌های آتی را نشان می‌دهند.
 
مسئولیت‌های اجتماعی و حاکمیتی: کارکنان، زنجیره تامین، امنیت و حفاظت
در راستای ایجاد محیط کاری بهتر و تقویت فرهنگ سازمانی برای مدیران و کارکنان، سامسونگ بر رعایت حقوق بشر و بهبود شرایط کاری تاکید دارد. برای اطمینان از رسیدگی منصفانه و یکپارچه به شکایات دریافتی، در آوریل 2024 «سیاست جهانی رسیدگی به شکایات» تدوین و اجرایی شد. این سیاست بر اساس «اصول جهانی حقوق بشر» پایه‌گذاری شده است. با هدف افزایش تعداد زنان در نیروی کار، سامسونگ قصد دارد تا سال 2030 تعداد مدیران اجرایی زن خود را نسبت به سال 2022 بیش از دو برابر کند.
این شرکت همچنین در راستای حمایت مستمر خود از کارکنان دارای معلولیت، در سال 2023 محلی را با عنوان Stellar Forest تاسیس کرد. یک محیط کاری استاندارد که با هدف ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار برای افراد دارای معلولیت‌ راه‌اندازی شده است. این مجموعه فعالیت خود را با یک کارخانه شیرینی‌پزی آغاز کرده که محصولات پخته‌شده را برای کارکنان سامسونگ تامین می‌کند. Stellar Forest قصد دارد با گسترش فعالیت خود به صنایع دیگر، فرصت‌های شغلی بیشتری را متناسب با توانمندی‌های افراد دارای معلولیت فراهم کند.
شرکت سامسونگ در حال گسترش تدریجی دامنه مدیریت زنجیره تامین خود به تامین‌کنندگان سطح دوم و غیرتولیدی است. در سال 2023، برای انتخاب تامین‌کنندگان سطح دوم، حسابرسی‌های شخص ثالث معرفی شد. همچنین، «قانون رفتار با تامین‌کنندگان» سامسونگ که قبلا فقط شامل تامین‌کنندگان بخش تولید می‌شد، اکنون برای تمام تامین‌کنندگان کالا و خدمات این شرکت نیز اعمال می‌شود.
علاوه بر این، سامسونگ پلتفرم امنیتی ناکس (Samsung Knox) خود را برای پوشش نه فقط گوشی‌های هوشمند، بلکه تلویزیون‌ها و لوازم خانگی هوشمند نیز گسترش داده است. همچنین، با ارائه به‌روزرسانی‌های امنیتی منظم برای دستگاه‌های تلفن همراه Galaxy، از ژانویه 2024 بازه پشتیبانی به‌روزرسانی‌های امنیتی را تا هفت سال افزایش داده است.
حفاظت از اطلاعات شخصی، کیفیت محصول، ایمنی مشتری، انطباق با قوانین و مقررات و مدیریت اخلاقی، اولویت سامسونگ در تمامی برنامه‌ها و سرویس‌های شرکت است. همچنین برای شفافیت و سهولت دسترسی به اطلاعات مرتبط، وب‌سایت پایداری (Sustainability Website) راه‌اندازی شده که اطلاعات مربوط به مسئولیت‌های اجتماعی و حاکمیتی شرکت را در دسترس علاقه‌مندان قرار می‎دهد. علاوه بر این، سامسونگ از طریق برگزاری نشست‌ها، نظرسنجی‌ها و بازدیدهای میدانی، ارتباط فعالی را با سهامداران و ذینفعان خود برقرار می‌کند.
گزارش امسال سامسونگ به طور صادقانه استراتژی‌ها، فعالیت‌های اجرایی و وضعیت فعلی مسائل مهم مدیریت پایدار شرکت را ارائه می‌دهد.
شما می‌توانید در صورت تمایل، متن کامل «گزارش پایداری 2024 سامسونگ» را از این لینک دانلود و مطالعه کنید.