به گزارش جهانی پرس از شبکه خبر در برنامه گفتگوی ویژه خبری موضوع روند انتخاب اعضای هیأت دولت چهاردهم با آقایان مهرداد لاهوتی و روحالله متفکر آزاد؛ نمایندگان مجلس بررسی کرد.
مقدمه مجری : با تشکیل شورای راهبری، نحوه گزینش و انتخاب وزرا؛ از روزهای پیشین آغاز شده و در روزهای آینده طبق آن چیزی که اعلام شده، فهرست وزرای پیشنهادی دست رئیس جمهور منتخب؛ آقای پزشکیان خواهد رسید و به هر حال این روند طی میشود
سؤال: آقای لاهوتی، شما این روندی که انتخاب شده برای انتخاب وزرا را، چطور میبینید چون به هر حال برخی نقد دارند و برخی تمجید میکنند این اتفاق را، شما نقدی به این ماجرا دارید و فکر میکنید چالشهایی که این شورا و این کمیتهها و کارگروهها با آن مواجه هستند چه خواهد بود؟
مهرداد لاهوتی؛ نماینده مجلس شورای اسلامی: آقای رئیس جمهور بر اساس آییننامه داخلی مجلس ماده ۲۰۲، مکلف هستند بعد از مراسم تحلیف خودشان؛ ظرف دو هفته کابینه خود را به مجلس معرفی کنند. در آیین نامه داخلی آمده است که بر اساس تخصص و تجربه، معیار ما در تعهد، تخصص و تجربه؛ این سه معیار میتواند در هر صورت ملاک عمل هم انتخاب کابینه در دولت باشد و هم این که میتواند معیار سنجش برای ما؛ نمایندگان مجلس هم باشد. بعد از معرفی کابینه رئیس جمهور به صحن علنی، در همان روز رئیس مجلس مکلف است اعلام وصول کند و ارجاع دهند به کمیسیونهای تخصصی مجلس، آییننامه داخلی قبلاً این طور نبود، بعداً اصلاح شد.
تعهد، تخصص و تجربه سه معیار اعضای کابینه دولت
یک مرحله قبل از این که ما نمایندگان نامزدهای معرفی شده مسیر صحن را مستقیماً طی کنند، باید یک بار در کمیسیونهای تخصصی مثلاً اگر وزیر راه را معرفی میکنند، وزیر راه باید برود از خود و برنامه خودش در کمیسیون عمران مجلس دفاع کند. آن جا هم در کمیسیون تخصصی، جالب است دقتهایی که در آییننامه مجلس آمده؛ اینها نکاتی است که اگر هم دولت رعایت کند، هم ما در قوه مقننه رعایت کنیم، فکر میکنم مسیر ساده و آسانتری پیش رو داشته باشیم. وظیفه کمیسیونهای تخصصی چیست؟ وظیفه آنها این است؛ برنامههایی که اینها ارائه میکنند، کنترل کنند، منطبق با اسناد بالادستی ما، وقتی وزیر معرفی میکنند، آقای وزیر تصورش این است که ایشان باید برای خود یک برنامه جدایی را ارائه کند، در صورتی که چنین نیست. در قانون برنامه هفتم مسیر حرکت پنج سال آینده کشور نوشته شده، این قدر این قانون برنامه، قانون محکمی است، برای تعقیب قوانین عادی؛ یک اکثریت نسبی ملاک است، ولی برای قوانین برنامه؛ اگر بخواهیم عوض کنیم باید با رأی دوسوم عوض شود؛ بنابراین برنامههای این نامزد مربوطه را باید تطبیق دهند با اسناد بالادستی، یعنی با قانون برنامه و اسناد بالادستی قانون برنامه و سند چشمانداز باید منطبق کنند. اعضای کمیسیون تخصصی حق دارند این وزیر را به عنوان موافق یا مخالف بپذیرند، یعنی میآیند در صحن علنی، سخنگوی کمیسیون آن روز اعلام میکند که ما در برنامههای ایشان دیدیم منطبق بر اسناد بالادستی نبود، نظر ما این وزیر را برای کابینه؛ وزیر مناسبی نمیدانیم. حالا مسیر صحن که رئیس جمهور میآید و از برنامههای خود دفاع میکند، ابتدا پنج موافق و مخالف که نمیخواهم به آن بپردازم. نمیتوانم کتمان کنم، بالأخره همیشه در هر دولتی یک معیاری بوده، این طور نبوده که شخص رئیس جمهور چهار آدم دور خود بنشینند وزرای کابینه خود را انتخاب کنند. همیشه کمیتههایی بوده برای انتقال این مأموریت از دولت قبل به دولت جدید. اما این دفعه من یک مقدار متفاوتتر میبینم، نمیشود نقد هم نداشت. یک نقدهایی هم هست و معایبی وجود دارد که در جای خود عرض خواهم کرد؛ بنابراین یک مقدار همین که کل جامعه را ما درگیر این انتخاب کردیم، به نظرم؛ کار مناسبی است. شما الان به ترکیب کمیتهها دقت کرده باشید، اولاً شورای راهبردی تشکیل شده، ممکن است مثلاً خیلیها الان در جامعه میبینم به اعضای شورای راهبردی نقد دارند. من وارد شخصیت حقیقی آن اعضای شورای راهبردی نمیشوم، ممکن است من هم نسبت به یک نفر؛ شخصیت حقیقی آن فرد اعتراض داشته باشم، همین است که شورای راهبردی آمده دو وظیفه دارد؛ یکی این که شیوهنامه انتخاب را برای اعضای کمیته مشخص میکند، بعد اعضای کمیتهها را مشخص میکند. شما اعضای کمیتهها را ببینید؛ دو نفر از اساتید دانشگاه، دو نفر از اعضای غیردانشگاهی و دو نفر از تشکلهای تخصصی حضور دارند، نمایندههای بخش خصوصی، من در دورههای گذشته حتی همین جا میخواهم از آقای پزشکیان؛ دوست و همکار خوب ما خواهش کنم هر چه میتوانند اتفاقاً در تصمیمات خودشان نماینده بخش خصوصی، جا دارد که تشکر کنیم برای اولین بار در کمیتههای خودشان؛ بخش خصوصی را لحاظ کردند، این یک مزیت است، توجه کردن به نظرات بخش خصوصی، واقعاً یکی از دغدغههای خود من هم هست که همین نقدی که شما فرمودید نشود ما از اتاق بازرگانی یک آدمی بنشانیم، از اتاق تعاون یک آدم آن جا بنشانیم، از اتاق اصناف یک آدم آن جا بنشیند، اما نهایتاً ما راه خود را برویم. از آن طرف که میگوییم ۸۰ درصد اقتصاد ما دولتی است.
ضرورت توجه به بخش خصوصی
ما راهی نداریم برای نجات کشور، اقتصاد ما، سبد اقتصاد دولت، در هر صورت اقتصاد کشور را کوچک کنیم، همین است که ما در این جا باید به نظرات بخش خصوصی توجه کنیم و در هر صورت اقوام در آن هستند، جبههها هستند، دو نفر از ستادهای مراکز استانها هستند. به نظرم جلوتر هم از مزیتها خواهم گفت و هم از نقاط ضعفی که وجود دارد.
سؤال: آقای متفکر آزاد، با وجود نقدهایی که مطرح میشود، بالأخره در نوع خود؛ یک حرکت ابتکاری آغاز شده است که یک روند شفافی را هم برای آن تعریف کردند، مدام هم گزارش میدهند که الان روند کار به چه صورت است؟ در مجموع این روند شکل گیری شورای راهبری و ساز و کاری که طی آن وزرا انتخاب خواهند شد، نظرتان چیست و چقدر فرصت میتواند ایجاد کند؟
روح الله متفکر آزاد؛ نماینده مجلس شورای اسلامی: تبریک عرض میکنم خدمت رئیس جمهور منتخب، اعتماد مردم ایران را و امیدوارم در انتهای ریاست جمهوری ایشان هم سربلند از این آزمون سخت بیرون بیایند و ما میدانیم کار سختی است اداره کشور، امیدواریم همگی دست به دست هم داده شود؛ در مجلس و دولت که بتوانیم کشور را به نقطه و سرمنزل مقصود برسانیم. ذیل هدایتهای مقام معظم رهبری. محاسن زیادی مترتب بر این تصمیم است و معایبی هم به لحاظ شکلی و هم به لحاظ اجرایی یا مصداقی میشود برای آن در نظر گرفت. از دو منظر به ماجرا نگاه میکنم؛ یک منظر؛ این است که وقتی رئیس جمهوری انتخاب میشود و مورد اعتماد مردم قرار میگیرد، طبیعتاً با یک سلیقهای رأی آورده که آن سلیقه را مردم از آن توقع دارند اجرایی کند؛ لذا این حق را ما برای رئیس جمهور منتخب قائل باشیم که بتواند کابینهای را تشکیل دهد بر مبنای آن چه که خودش میخواهد خروجی بگیرد برای دولتش؛ این نکته اول. این جزو حقوق ایشان و حقوق مردم است که دولتی که انتخاب شده، لذا دولت نمیتواند شکل گرفته و به نحوی باشد که بگوید حالا که بعد شکل گرفت ببینیم چه کنیم؟ این خیلی معقول به نظر نمیرسد. این جا جایی است که باید گفت بالأخره یک رئیس جمهور با یک ایدهای رأی آورده و باید پیش برود. این جا شکلگیری این ترکیب و این شورای راهبری؛ توجیهش میتواند این باشد که رئیس جمهور بگوید با سلیقهای که من دارم دولت و کابینه را بچینیم و پیش برویم. در دورههای قبل هم مرسوم بوده، هر رئیس جمهوری طبعاً تیم و کارگروههایی دارد، تعیین میشوند. یادم هست در دوره سال ۱۴۰۰ هم کارگروههایی داشتند وزرای شهید آیتالله رئیسی را انتخاب میکردند که در مجلس ما میدیدیم مثلاً کارگروه فلان نظرش فلان شده، بحث میشد، این جا یک کار خوبی که اعلام شده و شفاف شده، مؤلفهها روشن شده، اینها کارهای خوبی است و قابل دفاع است. ممکن است در مؤلفهها؛ محل بحثمان باشد، ولی کل اصل کار؛ کار ارزشمندی است. نکته دوم این است که اگر این طور به ماجرا نگاه کنیم، آن وقت ما یک مسألهای داریم به نام این که آقای رئیس جمهور در انتخابات فرمودند که من حزبی نیستم، خیلی هم ناراحت شدند وقتی گفته شد شما حزبی هستید، لذا نمیشود گفت این ترکیب برای آن مدل چیده شده است، نباید این چیده شود. اگر این طور باشد، باید گفت که بگذارید خودش باشد، یعنی همان طور که در حرم حضرت امام دیدیم آقای رئیس جمهور کاغذ گذاشتند یک طرف و گفتند میخواهم خودم باشم، خودش را مردم بیشتر دوست دارند، دوست دارد خودش باشد، این خودش باشد، یعنی این که ما نخواهیم یک چهره رادیکالی از رئیس جمهور منتخب تولید کنیم که این رئیس جمهور منتخب؛ شخصیتی باشد که بگویند مال فلان حزب است، چطور که یکی از عزیزان گفت ایشان از طرف ما رأی آورده است. خودش این را رد میکند،
توجه ویژه به برنامه هفتم و منویات رهبر معظم انقلاب
به نظرم، خود آقای رئیس جمهور موثقتر است تا دیگران که حرف میزنند. من استناد کنم به خود فرمایشات دکتر پزشکیان که روحیاتش هم من میشناسم، چهار سال افتخار همکاری با ایشان را داشتم، من نماینده دیگر شهرستان اسکو هستم که خدمت ایشان تلمذ کردیم، شخصیت صادق و پاکدستی است؛ لذا از این بابت حرفی که گفته را من معیار قرار میدهم؛ ایشان میگوید من حزبی نیستم. پس اگر این گونه است، این ترکیبی که برای شورای راهبری چیدند آقایان یا برای کمیتهها، این فرمایش آقای رئیس جمهور از آن در نمیآید؛ این یک نگرانی است. در کنار آن مزیتها، این نقد را هم باید آورد. ایشان فرمودند من، برنامهام؛ برنامه هفتم و منویات رهبر معظم انقلاب است، از این ترکیب نه برنامه هفتم میآید بیرون و نه منویات رهبر انقلاب بیرون میآید. یعنی اگر بخواهیم اگر این طور...، من امیدوارم شخص آقای پزشکیان با آن درایتی که از ایشان سراغ داریم، دخالت به موقع بفرمایند و این ترکیب را یک ترکیب جامعتری کنند و اصلاح کنند. یک وقت است میگویند نه من همان مدل حزبی را علاقهمندم، دیگر اینجا محل اعتراض و نقد ما نمیتواند باشد اگر این فرمایش را ایشان تغییر دهند که من بعید میدانم و ایشان را آدم صادقی میدانم؛ لذا این نگاه را؛ یک نگاه رو به جلویی میدانم، مؤلفههایی که آورده شده، مؤلفههای ارزشمندی است. شاخصهایی که آورده شده، شاخصهای ارزشمندی دیدم، همه آنها، نه بعضیها واقعاً جای نقد دارد، بعضی شاخصها، شاخصهای بیشتر به نظرم میرسد شاخصهای قبل از انتخاباتی است تا بعد از انتخاباتی.
سؤال: مثلاً چه چیزهایی؟
متفکرآزاد: یک بحثهایی در حوزههایی که ممکن است اصلاً به وفاق ملی صدمه بزند و امثال آن، اینها شاخصهایی است که زمان شعار است و بحثهای فنی و کارشناسی و حکمرانی نیست. ولی خیلی از اینها؛ پایبندی به قانون اساسی، اشتهار به پاکدستی و صداقت، نگرش ملی بدون گرایشهای آن، اینها چیزهای ارزشمندی است، یعنی چیزهایی است که واقعاً خروجی یک چنین کار کارشناسی میتواند کشور را به آرامش، سکینه و اطمینان برساند، یا این که تجربه و دانش فنی خوبی داشته باشند، مدارک کارشناسی خوبی داشته باشند و اعتقاد به کار کارشناسی داشته باشند، اینها موارد بسیار ارزشمندی است در این مؤلفهها آمده، در کنار آن، برخی از سنجهها به نظرم میرسد شاید بشود به آن نقد وارد کرد، در کنار برخی افراد که میتواند چهره دولت را رادیکال کند. من، چون در مجلس یازدهم کمیسیون آموزش بودم، ما زمانهایی که نگرش این شکلی تند رادیکال بخواهد شکل بگیرد را ما تجربه کردیم، نه وزارت علوم و آموزش و پرورش موفقی نداشتیم. اگر شخصیت سیاسی بالای سر آن نشسته باشد. حتماً ما باید برویم سراغ شخصیتهای علمی، اعتقادی و دانشی. ما دورهای داشتیم در اسبق که جایگاه علمی ما عقب رفته، یا دورهای داشتیم در آموزش و پرورش که ما نظام تربیت معلمان با مشکل مواجه شده، چون اعتقاد به این حوزه نداشتند، کار سیاسی میکردند با آن حوزه، نتیجهاش این شد که ما با خلأ معلم مواجه شدیم و افت آموزش در کشور را تجربه کردیم؛ لذا اینها آن چیزهایی است که دغدغه به وجود میآورد
آدمهایی که ما توقع یک آدم کارشناس داریم از حضور در این جمع کارشناسی این یکی، نقد بعدی میتواند این باشد که معمولاً تصمیمات کارشناسی با تعداد انبوه گرفته نمیشود تصمیمات کارشناسی با تعداد کمتر گرفته میشود عزیزان و کارشناسان حوزه تصمیمگیری و مدیریت میگویند که بین هشت تا دوازده نفر میتوانند تصمیم دقیقی بگیرند برای یک چیزی شما حالا ممکن است یک ذره بیشتر باشد مشورتی باشد ولی وقتی رفتید سراغ اینکه چهل نفر، سی نفر یک جا بخواهند تصمیم بگیرند حتماً تشتت تصمیم را باهاش مواجه خواهید شد
مجلس شورای اسلامی در کنار دولت منتخب
لذا ما امیدواریم که رفته، رفته این جمع شدگی کار را در این عزیزان ببینیم نکته بعدی این است یک وقت این نگاه به وجود نیاید، ما در مجلس همان طور که همکار بزرگوارمان آقای لاهوتی فرمودند یک ساز و کار خیلی ارزشمندی را داریم به مفهوم ارزیابی کارشناسی برنامههای وزرا و مصاحبههایی که وزرا میکنند تو کمیسیونهای تخصصی میآید با مؤلفهها بررسی میشود با اسناد بالادستی بررسی میشود با برنامه آن موقع ششم بود الان هفتم بررسی میشود حتماً این را میخواهیم من در کمیسیون میپرسم از وزیری که میآید شما تحول در حوزه خودت را چی میدونی اگر رفت گفت من فلان بند آیین نامه را عوض میکنم حتماً این وزیر، وزیر خوبی نیست اون نظری که یک کارشناسش باید انجام بدهد این باید بیاید به من بگوید من ریلگذاری ام را چگونه انجام دادم در راستای تحقق این یعنی ما از وزرا این توقع خواهد بود حتماً مجلس کار کارشناسی خواهد انجام خواهد داد، اما چون معتقدیم حکمرانی محل بازی کودکانه نیست یقین بدانید مجلس شورای اسلامی در کنار دولت منتخب محکم در حمایت از خروجی در حمایت از دولت عمل خواهد کرد.
سوال: حالا همین بحث ترکیب کارگروههایی که تشکیل شده همان طور که آقای متفکر آزاد گفتند برخی دیگر باز این نقد را دارند حالا همین نقد این است که چهرههایی که مثلاً اسمها آمده بیرون اینها بیشتر وجهه سیاسی شان قالب است بر وجهه تخصصی شان یا مثلاً همین سهمهایی که مشخص شده چه مثلاً برای جبهه اصلاحات چه برای گروههای مختلفی که جناب عالی اشاره کردید به ستادها معتقدند که این نهایتاً ممکن است منجر به سهم خواهی شود که برخی از چهرههای خود اصلاحطلبان چهرههای شاخصشان هم نسبت به این سهمخواهیها حتی هشدار دادند شما نظرتان چیه فکر میکنید؟
لاهوتی: با توجه به بحث جناب آقای دکتر متفکر آزاد که فرمودند من یک نکتهای اشاره بکنم آقای خسروی اولاً یک ما در کشور ما خلا احزاب داریم ما اصلاً حالا خوشبختانه ازجمله کشورهایی هستیم که بالاترین احزاب را ثبت کردیم، اما احزاب ما واقعاً فعال نیستند در جاهای دیگر دنیا مردم به نگاه فرد رای نمیدهد نگاه احزاب یعنی یک حزب میآید برنامههای خودش را به مردم ارائه میدهد مردم برنامههای حزب رای میدهند نه به برنامه فرد حالا متاسفانه ما دوتا جریان سیاسی هستیم حالا به نظر من اگر بخواهیم آدمها را درست تعریف بکنیم همه آدمهای ما در قالب این دوتا مثلاً نگاه وجود دارد همین دو تا جریان سیاسی نگاهشان تعالی جمهوری اسلامی است منتها حالا بعضیها اعتقادشان این است که ما از این مسیر اگر برویم به تعالی جمهوری اجرا میرسیم بعضیها از این مسیر این حق ما به آقای دکتر پزشکیان بدهیم آقای دکتر پزشکیان اومدند از یک برنامههایی از یک نگاهی از نگاهی عرض من این بوده اون نگاه اون حزب نبوده نگاه خودش را در بحث اقتصاد گفته نگاه خودش را در بحث فرهنگ گفته نگاه خودش را در بحث ارتباطات جهانی اومده و عنوان کرده، من مثلاً رئیسجمهور شدم با دنیا جدید میکنم تعامل را من بیشتر بکنیم که امروز استحضار دارید که اقتصاد ما هم در گرو ... ما که نمیتوانیم موضوع را کتمان بکنیم اقتصاد ما در گرو همین تعامل سیاسی ما با دنیاست پس بنابراین اگر ما از آقای پزشکان انتظار داریم آقای پزشکیان کابینه خودش رو بر اساس چیزی که این نگاهها را قبول نداشته باشد مثلاً اعتقادش این است که مثلاً داستان تعامل سیاسی تعریفی که از آقای پزشکیان از اون کرده ایشان تعریف دیگری داشته باشد خوب طبیعتاً در کابینه من عرض میکنم من آقای پزشکیان خودش و کمیتههای مربوط به خودش اونها دارند تشریح میگیرند ولی عرض من این است حق بر رییس جمهور قائل شویم کسی که ایشان را قبول دارد کسی که نگاه ایشان را قبول دارد میتواند بهش کمک بکند اگر کسی نگاه ایشان را قبول نداشته باشد حالا بیاییم بگوییم آقای پزشکیان آدم مستقلی است واقعاً شخصیت آقای پزشکیان من دوازده سال است آقای دکتر با ایشان کار کردم همکار بودم با ایشان واقعاً یک انسان مستقل و پاکدستی است اصلاً آقای پزشکیان را نمیتوانید منتسب بکنید ولی یک نگاهی در دفاع برای رسیدن به یک هدف اومد عنوان کرد کسی که در این مسیر ایشان را همراهی کرد خوب ما این حق را بهش بدیهم که در کابینه ایشان باشد بگوییم حالا آقای پزشکیان شما اگر مثلاً اینجا که حالا راه پیدا کردید اجازه بدهید کسی که از تا دیروز مثلاً نقطه مقابل حضرت عالی بود نگاه شما را هم قبول ندارد حالا، چون شما آدم مستقلی هستید در کابینه شما قرار بگیرد من به نظر من این یک مسئله.
استفاده از افراد باتجربه در کنار جوانگرایی
نکته دوم من بخش اول عرض کردم بله به شخصیت حقیقی افراد قابل ممکن. من هم در هر صورت یک ایرادی به فلان فردی که در فلان کمیته هست در شورای راهبری هست من هم ایراد داشتم ولی اصل قضیه درست است ببینیم مثلاً معیاری که گذاشتند من خدمت شما بخش اول عرایضم عرض کردم تعهد، تخصص و تجربه تعهدی که مراجع پنجگانه نیازی نیست که ما دغدغهای داشته حتی ما در مجلس هم خیلی وقت ما را نباید وقتی که طرف از فیلتر مراجع پنجگانه عبور کرد پس تعهدش را تایید کردند ما بیشتر اون بحث تخصص و تجربه را باید دقت داشته باشیم چند تا معیاری که همین شورای راهبردی راهبری که ما بهش انتقاد داریم چند تا معیار گذاشتند من خدمت شما عرض بکنم یکی گفتتند شصت درصد کابینه باید زیر پنجاه سال باشد واقعاً این به نظر من قابل تحسین است در حینی که اعتقاد دارند چهل درصد کابینه افراد با تجربه، افراد با سابقه، افراد که را دارای تجربه قویتری باشند همین فرمایشی که رهبری معظم انقلاب بارها تو بحث جوانگرایی ایشان تاکید داشتند عین فرمایش ایشان است اعتقادشان این بود که آقا ما بحث جوانگرایی را داریم، اما در کنارش ما افراد با تجربه را نباید کنار بگذاریم، یک سهمی قائل شدند گفتند ما چهل درصد افراد با تجربه، اما شصت درصد افراد جوانتر افراد زیر پنجاه سال تر، ما این درد در کشور وجود دارد تا ما میخواهیم یک وزیر انتخاب بکنیم ذهن مان میرود سراغ یک تعداد افراد مشخصی میگوییم آقا اینها فقط میتوانند رئیسجمهور، وزیر باشند دیگر و لاغیر دیگر کسی دیگر نمیتواند وزارتخانه را اداره کند.
اگر ما بخواهیم یه روزی رئیس جمهور در این کشور انتخاب بکنیم ذهنمان میرسد به ده تا آدم در صورتی که واقعاً اینطوری نیست پس نگاه کنید یک: معیار شصت درصد افراد زیر پنجاه سال نکته دوم: شصت درصد افرادی که سابقه وزارت نداشته باشد یعنی الزاماً اجبار نیست وزارت داشته باشد، اما ببینید دوباره در یک جای دیگر بند دیگر میگوید شصت درصد افراد از همان وزارتخانه باشد یعنی اون بحث تجربه را که من دارم عرض میکنم ما داشتیم در دولت دولتهای دیگر من نمیخواهم بگویم کدام دولت، در راس وزارت کشاوری این کشور میبینیم، چه قدر بد است مثلاً شما در راس وزارت کشاورزی این کشور یک مهندس راه و ساختمان باشد خوب یک مهندس راه و ساختمان، مهندس کسی است که از میل گرد و بتون و آسفالت خوب میفهمد پس بنابراین تعهد، تخصص و تجربه پس بنابراین اینجا آمدند گفتند شصت درصد ما بیاییم از همان وزارتخونه از همان دستگاه بگیریم من اینها را دارم عرض میکنم اگر در آینده این کمیتهها و یا شورای راهبردی خودشان هم پایبند نبودند خوب آن یک بحث جدایی است ما در آینده حالا کابینه معرفی میشود بنده و جناب آقای متفکر آزاد تو مجلس همه این شاخصها را خودمان مجدداً یا بیست درصد گفتند از بانوان و قومیتها باشد خوب شما استحضار دارید پنجاه درصد جمعیت ما بانوان کشور ما هستند ما وقتی که بحث ما سهم مدیریت بانوان که میشود بانون را میگذاریم کنار.
بررسی اعضای هیأت دولت چهاردهم بر اساس معیارهای کارشناسی
سوال: یک نکته اینکه برخی معتقدند که به هر حال این شورای راهبری عملاً در یک بانک اطلاعاتی از مدیران کشور را فراهم میکند که میتواند در دسترس خیلی از افراد باشد که بتواند هر جا نیاز باشد از این بانک استفاده کنند این یه نکته، این دو تا را خواهشاً با هم بفرمایید و یکی هم این که فکر میکنید این شورای راهبری کمیتهها و کارگروههایی که تشکیل شده چه میزان میتواند کار مجلس را در بحث رای اعتماد تحت الشعاع قرار بدهد آیا احتمال دارد که این اتفاق بیفتد یا کاملاً مستقل مجلس عمل خواهد کرد؟
متفکر آزاد: ببینید اینکه ایده، ایده ارزشمندی است فکر نمیکنم هیچ انسان عاقلی به این تردید داشته باشد لذا ما در این جای تردیدی نیست حتماً هم دولت، هر دولتی مخصوصا دولت آقای دکتر پزشکیان دولت مشترک المنافع نباید باشد که حالا منفعتهای یک عده داشته باشند جمع شوند؛ لذا اینجا نیازمند کار، کارشناسی است قانون اساسی و قوانین زیر مجموعهای که بعداً آمده مثل خود آیین نامه داخلی هم مجلس را شریک در این تعیین تکلیف آینده کشور کرده با رای اعتماد به وزرا، یعنی این حق را به مجلس داده که اظهار نظر کارشناسی بکند درباره وزرا و حتی اظهار نظرهای سیاسی بکند اظهارنظرهای دیگر بکند یعنی تکلیف کابینه را متعاملن تعیین بکنند لذا اینجا قطعاً و یقیناً نبایستی این ایده، ایده اعمال فشار بر مجلس بشود خدای ناکرده که مجلس در برابر عمل انجام شده قرار بدهیم که اگر خواست یک نظر کارشناسی دیگر بدهد بگویند آقا شما درباره این همه کارشناس ایستادی درحالیکه خوب اونجا در کارشناس هایش هم ممکن است محل بحث باشد یا دیدگاه زاویه دیدشان متفاوت باشد لذا منتها این برای ما مهم است همان طور که عرض کردم بخش قبلی ببینید ما کشور را داریم اداره میکنیم رئیس جمهور، رئیس جمهور هشتاد و خوردهای میلیون ایرانی خواهد بود حتماً این رئیس جمهور نیاز به کمک دارد حتماً حق عقده گشایی نداریم حتماً ایشان حق حمایت دارد، حق مردم این است که حمایت بشود منویات رهبر معظم این است و عقلانیت حکمرانی ما این را ایجاب میکند که پیروزی رئیس جمهور منتخب در کشور موفقیتش، موفقیت جمهوری اسلامی ایران است این را هر کسی درش تردید بکند باید در طرح در تعهد شک کرد حالا تخصصش به کنار، پس اگر قرار است رئیس جمهور کاری را شروع کند باید محکم بگیرد ما هم باید به قوت بهش کمک بکنیم با هر دیدگاه و سلیقهای که مجلس دارد دولت دارد و شک نکنید ما این کار خواهیم کرد انشاءالله به فضل الهی من دوست دارم همه کابینه آقای دکتر پزشکیان از مجلس رای اعتماد بگیرد علاقه باطنی خودم این است و هر کمکی که بتوانیم در مجلس خواهیم کرد به ایشان قطعاً و یقیناً.
مؤلفههایی که آمده رو بررسی خواهیم کرد همین طوری که آقای دکتر لاهوتی فرمودند بعد از آنکه آمد ما هم بر اساس معیارهای کارشناسان، کارشناسان گسترده مرکز پژوهشها و سایر کارشناسان برای ما هم یک مجموعهای از پیشنهادات را برای یک کار کارشناسی در اختیار ما هست، خودمان هم کارشناسانی داریم بررسی خواهیم کرد انطباق میدهیم و رو به جلو به سمت همکاری به سمت تعامل به سمت کمک به دولت برای موفقیت پیش میرویم موفقیت دولت عرض میکنم موفقیت همه نظام جمهوری اسلامی است این یک نکتهای است که فکر میکنم خیلی نکته ارزشمندی است که همکاری عاقلانه و عقلایی را مردم طلب میکنند مردم از ما میخواهند در حاکمیت یک سکینه و آرامشی ببینند که کار را دارد این کشتی الان یک به اصطلاح یک رئیس جمهور پیدا کرده رهبر انقلاب هم همیشه تاکید میکنند که برویم جلو، من یه نکته را عرض کنم من، چون نماینده مردم آذربایجان هستم در مجلس خیلی بحث میشود روی اینکه آذربایجان رای اش تحلیل بشود، تحلیل رای من یک دفاع از رای مردم ایران و دست همه مردم ایران را میبوسیم بابت همتی که کردند در انتخابات با مشارکت رو به جلوی خوب آذربایجان آمده رای داد، اما قبل اینکه به چه کسی رای داده به صندوق و جمهوری اسلامی ایران مردم رای ریختند همه کاندیداها هم در آن رای داشتند یک عده دوست دارند قومیت گرایانه به ماجرا نگاه بکنند، اگر اینطوری است مرحوم شهید آیتالله رئیسی در خراسانها رای خوبی داشتند کسی که اهل یک جایی هست طبیعتا اونجا بیشتری دارد این هیچ معنایی قومیتگرایی ندارد این را من خواستم یه دفاع از رای ارزشمند مردم کشورم بکنم و مردم آذربایجان ما دست تک تک مردم ایران عزیز را میبوسیم مخصوصاً آنهایی که آمدند پای صندوق رای خاضعانه، خاکسارانه در برابرشان هستیم که میآیند در سختترین شرایط بعد از اینکه رئیس جمهوری شهید شد در پنجاه روز کمتر از پنجاه روز رئیس جمهور انتخاب میکنند و این یعنی ایران رو به جلو است همدلی کشور است یک روز از آذربایجان میآید و یک روز از خراسان و یک روز از سمنان میآید رئیسجمهور، رئیس جمهور ایران است و من اینجا خواستم بگویم آذربایجان را تحلیل قومیتی نکنیم تحلیل علمی نیاز به کار مؤلفه علمی دارد؛ لذا ما تشکر میکنیم از اینکه مردم آمدند رای دادند.