۱۴۰۳/۵/۱۵ - ۱۱ : ۰

بازآفرینی یک روایت اساطیری یا قصه‌ای قدیمی

بازآفرینی یک روایت اساطیری یا قصه‌ای قدیمی

به گزارش جهانی پرس، الهام زارع‌زاده با تأکید بر اینکه همه هنرمندان برای تولید اثر خلاقه به منابعی برای شهود و الهام نیاز دارند، در خصوص اهمیت بازآفرینی اظهار کرد: معمولا مشخص نیست که این منابع از کجا و چطور به سراغ نویسنده می‌آید. با این حال، اگر منابع در معرض پویایی و رشد نباشد، بعد از مدتی باعث می‌شود هنرمند در هر زمینه‌ای آثار قبلی خود را تکرار کند. بنابراین حرف تازه‌ای نخواهد داشت و به همین دلیل کیفیت آثار هنری‌اش افت می‌کند. اینجاست که نویسنده می‌تواند برای گرفتن جان تازه و با نجات آثار هنری‌اش از بازآفرینی بهره گیرد. اگر نویسنده به ریشه‌هایش دوباره دسترسی یابد و به سراغ منابعی برود که برایش به ارث گذاشته شده، می‌تواند یک منبع شهود جدید را درون خود کشف کند.
زارع‌زاده درباره ارتباط میان بازآفرینی و اقتباس توضیح داد: اقتباس زیرمجموعه بازآفرینی بوده و در صنعت فیلمسازی کاربرد دارد و مشخصا از متنی داستانی یا رمان، فیلم سینمایی یا سریالی تولید یا بر مبنای آن فیلمنامه‌ای نگاشته می‌شود. اقتباس مرتبط با حوزه هنرهای تصویری است.
او در پاسخ به لزوم برگزاری یک جایزه ملی در خصوص بازآفرینی تصریح کرد: نیاز ما به داستان نیازی روزمره است. محتواهایی که ما در طول روز در معرضشان هستیم، مانند کتاب و فیلم و سریال و انیمیشین، آگهی‌های تبلیغاتی و شبکه‌های مجازی، رسانه‌های بر پایه متن ذهن و فکر ما را تغذیه می‌کنند و تحت‌تاثیر قرار می‌دهند. این موضوع ممکن است برای ما آسیب‌زا باشد.
وی افزود: ما غالباً از منابعی تغذیه می‌کنیم که هویت‌ساز و ریشه‌ای نیستند و ما را به ریشه‌هایمان گره نمی‌زنند. بازآفرینی می‌تواند ما را به ریشه‌هایمان گره بزند، داشته‌هایمان را نشان دهد و ما را با خلاقیتی که در استفاده از آن منابع از آن بهره می‌بریم، زمینه تولید محصولات جدیدی را فراهم کند. این محصول جدید می‌تواند برای هرکس که در معرض این اطلاعات گسترده قرار دارد، اغناکننده و لذت‌بخش و هویت‌ساز باشد.
دبیر اجرایی این جایزه در خصوص اهمیت برگزاری این جایزه ملی عنوان کرد: یکی از ظهور و بروزهای افت عرق ملی و هویتی، مهاجرت‌های زیاد و گسترده به بیرون از مرزهاست. یکی از عواملی که می‌تواند این احساس رضایت را به افراد بدهد تا به دنبال نیازهایشان بیرون از کشور نگردند، استفاده از عنصر بازآفرینی و به وجود آمدن زمینه‌ای برای بازنگری به ریشه‌ها و داشته‌های شخصی و ملی و تمدنی است.
زارع‌زاده طی توضیحاتی ساختار جشنواره را در دو بخش اصلی رقابتی و ترویجی معرفی کرد و افزود: بخش رقابتی شامل پنج حوزه رمان، داستان کوتاه، داستان کوتاه کوتاه، جستارنویسی داستانی و طرح رمان است و قوانین ارسال آثار در سایت جایزه قید شده است. بخش ترویجی جشنواره نیز به منظور بسط نظریه بازآفرینی در حال انجام است. این بخش طی هشت نشست تخصصی و چند جلسه کارگاه داستانی در اصفهان و شهرستان‌ها و نشست‌های تخصصی در اصفهان برگزار می‌شود که هدفش رسیدن به شیوه‌ها و زمینه‌هایی است که بازآفرینی می‌تواند در آنها انجام شود.
دبیر اجرایی جایزه ملی بازآفرینی با تأکید بر اینکه تئوری بازآفرینی کمتر مورد توجه بوده و مبحث جدید و به‌شدت پویایی است و می‌تواند الهام‌بخش و جریان‌آفرین باشد، اظهار کرد: این نشست‌های تخصصی تا 30 شهریور در اصفهان برگزار می‌شود و با توجه به اینکه امکان تمدید زمان ارسال آثار وجود دارد، شاید بعد از آن نیز ادامه یابد.