۱۴۰۳/۷/۳۰ - ۱۲ : ۲۴

هنگام تصادفات اولین اقدامی که باید انجام بدهیم چیست

هنگام تصادفات اولین اقدامی که باید انجام بدهیم چیست

به گزارش جهانی پرس از رئیس اداره تصادفات سرهنگ جوانبخت صبح امروز در برنامه زنده شهر امن در استودیو پلیس پایتخت که از شبکه پنج سیما پخش می شد حضور یافت و در خصوص وقوع تصادف و حفظ خون سردی خود گفت که به شما شهروندان عزیز کمک می کند که در این مواقع چه تصمیمی بگیرید.
سرهنگ جوانبخت گفت: بیشتر افراد شهر گوشی هوشمند دارند پس اولین بحث این است اگر به هر دلایلی تصادفی رخ داد اقدام شهروندان عزیز به این شکل باشد که از خودرو ها و شرایط در این مواقع یک عکس یا فیلم کوتاهی برای خود تهیه کنند که این عکس و فیلم هم به خودشان هم به پلیس برای تصمیم های بعدی کمک میکند و تقاضا بعدی این است که از یک تصادف جزئی یک ترافیک و سد معبر کلی ایجاد می شود پس تقاضا این است که با عکس و فیلم خود، خودرو خودرا به منتهی علیه جاده منتقل کنند تا با تصادف خود باعث ایجاد ترافیک های سنگین نشوند.
وی افزود: نکته بعدی این است که تصادفات به 3 دسته کلی تقسیم بندی می شود که فرایند رسیدگی را کاملا متفاوت از هم می کنند؛ ما در تعریف تصادفات، تصادف فوتی ، جرحی و خسارتی داریم ، تصادفات فوتی متاسفانه تصادفی است که طرفین در تصادف (متوفی) جان خود را از دست می دهد و  درتصادف جرحی تصادفی است که یک نفر یا چندین نفر دچار جراحت یا مجروحیت می شوند که آمبولانس در محل اعزام می شود که این دسته از تصادفات جرحی یا فوتی موارد مهمی است که حتما تماس با پلیس 110 و حضور همکاران بنده در آنجا الزامی است زیرا برای پیگیری کار قضایی و خسارت و دیه و ... که در ادامه ایجاد می شود توسط همکاران در کروکی ثبت می شود و اطلاعات ثبت شده تا اخر فرایند رسیدگی و دریافت خسارت ها کمک کننده است پس در این دسته از تصادفات حضور همکاران بنده الزامی است.
رئیس اداره تصادفات راهور تهران بزرگ بیان داشت : در بحث تصادفات خسارتی اگردر تصادفشان فقط خودرو ها دچار آسیب شدند این مبلغ تعیین کننده است، اگر خسارت شما زیر 40 میلیون تومان باشد، بر اساس قانون مبلغ 5/2 درصد دیه یک انسان کامل در ماه حرام بر اساس قوانین شرعی این مبلغ است که پایین ترین مبلغی است که بیمه پرداخت میکند پس در یک دسته بندی کلی تصادفی که مبلغ خسارت آنها زیر 40میلیون باشد در این دسته قرار میگیرند و اگرطرفین باهم به توافق برسند نیاز به حضور پلیس و کروکی نیست و  می توانند به بیمه رفته و خسارت خود را از طریق بیمه پرداخت کنند. 
سرهنگ جوانبخت گفت: در صورتی که مبلغ خسارت بالای 40 میلیون تومان بود همکاران بنده در آنجا حضور پیدا کرده و با مدارک کامل همچون گواهینامه ، کارت خودرو و بیمه نامه شخص ثالث ، کسی که به عنوان راننده پشت فرمان حضور دارد در واقع حتما باید این مدارک را با خود به همراه داشته باشد و همیشه مدارک هویتی خود را به همراه داشته باشد و مشخصات آن در کروکی ثبت می شود.
رئیس اداره تصادفات راهور تهران بزرگ بیان داشت: اگر طرفین تصادف نظر همکاران مارا قبول نداشته باشند کروکی شورای حل اختلاف برای آنها ترسیم می شود و ادامه فرایند رسیدگی در شورای حل اختلاف با کارشناسان آنها بررسی می شود و سهم تقصیر برای آنها در نظر گرفته می شود .
وی  در پایان خاطر نشان کرد : در راستای هوشمند سازی، پلیس هم در این خصوص از دی ماه سال گذشته به صورت متوالی کروکی کاغذی را  از فرایند رسیدگی به تصادفات حذف کرده و کروکی الکترونیکی جایگزین  آن شده که همکاران بنده در صحنه تصادفات حاضر شده و فرم کامل کروکی که شامل اطلاعات طرفین می باشد را وارد تبلت هوشمند کرده و برای مالک خودرو که در سامانه پلیس اطلاعات تلفن فرد  در آنجا ثبت شده کد کروکی برای مالک پیامک شده و سپس آنها با مراجعه به بیمه پرداخت خسارت را به صورت آنلاین  پرداخت نموده و در اصل کاغذ از سیستم رسیدگی به تصادفات حذف شده است.