در آستانه ی دهه ی مبارک فجر ۱۱۰۰ مدرسه درس افتتاح خواهد شد
از مهمترین ارکان توسعه در هر کشوری، مدرسه و امکان تحصیل است. با مدرسه و به طور کل با آموزش میتوان بسیاری از مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را برطرف نمود. آموزش و پرورش سنگ زیربنای توسعه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی هر جامعه است.
به گزارش جهانی پرس -فاطمه خورشیدی نیا - مدرسه اولین قدم از نردبان آموزش و مدرسه سازی کاری نیک و بسیار پسندیده است. بررسی عوامل موثر بر پیشرفت و ترقی در جوامع پیشرفته نشان میدهد، همه این کشورها از آموزش و پرورش توانمند و کارآمد برخوردار بودهاند. نگاه گذرا بر تاریخ جهان نیز بیان کننده این واقعیت است که دوران شکوفایی و درخشیدن آنها با اهمیت دادن به جایگاه بنیادین مدرسه و همچنین توجه ویژه به رشد و پویایی نظام تعلیم و تربیت و سیستم آموزشی متقارن بوده است.
حمیدرضا خان محمدی در نشست خبری با اصحاب رسانه که در روز یکشنبه 9 بهمن ماه 1401 برگزار شد با اشاره به افتتاح همزمان ۱۱۰۰ مدرسه و پروژه آموزشی و پرورشی ظهار کرد: با تلاش های انجام شده و همراهی خیرین محترم پروژه های نیمه تمام در حال تکمیل می باشد.
وی با اشاره به زمین لرزه شب گذشته شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی و تسلیت درگذشت برخی از هموطنان عزیز گفت: کارشناسان فنی سازمان نوسازی در اولین ساعات وقوع زمین لرزه در منطقه حضور یافته و در حال بررسی میزان خسارات وارده بر اماکن آموزشی و پرورشی هستند تا بلافاصله روند بازسازی و تعمیرات انجام شود تا دانش آموزان در روند یادگیری آسیب نبینند
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه فضای ایمن و راحت در کلاسهای درس باید فراهم باشد گفت: میدانیم که با تراکم ۵۰ نفره دانش آموزان در برخی کلاسها، آموزش تحت الشعاع قرار میگیرد. با هر مدرسهای که میسازیم، آگاهی و توسعه از یک در وارد و جهالت و ناآگاهی از در دیگر خارج و آن منطقه آباد میشود.
خانمحمدی ادامه داد: به دنبال آن هستیم که ساخت مجتمعهای بزرگ را با قدرت دنبال کنیم. هفته گذشته مذاکراتی با ستاد توسعه اجتماع محور ۲۰۲۰ محله انجام دادیم تا فضای مدرسه را در کنار امکاناتی چون سالن ورزشی، درمانگاه، مراکز فرهنگی و هنری و... در قالب یک مجموعه بسازیم. در تفاهم اولیه بنا شده در مناطقی که زمین و شرایط مهیاست ساخت و ساز آغاز بشود و ظرف سه سال تعدادی را به عنوان نمونه ارائه دهیم و تا مدرسه به عنوان کانون توسعه و پیشرفت محله نقش آفرینی نماید.
وی با اشاره به برنامه دیگر سازمان در راه اندازی سامانه جامع یکپارچه سازی سامانه ها و رصد پروژه ها در سطح کشور گفت: واقعیت این است میزان آسیب پذیری اماکن و تشخیص فضاهای مورد نیاز آموزشی و پرورشی با استفاده از فناوری های نوین و سامانه ها قابل دسترسی می باشد در زمین لرزه شب گذشته با استفاده از نرم افزار تخصصی میزان آسیب پذیری اماکن که در این سازمان رونمایی شده است، مشخص گردید ۸۷۳ فضای آموزشی تحت تاثیر کم و ۸۸ مدرسه تحت تاثیر بالا بوده است.
وی با بیان اهمیت نمازخانه به عنوان کالبد تعلیم و تربیت اعتقادی دانش آموزان تصریح کرد: در حال حاضر ۶۹ هزار مدرسه دارای نمازخانه مناسب می باشند و به غیر از مدارس کوچک و دارای دانش آموز کم در تلاش هستیم با کمک ستاد اقامه نماز کشور نسبت به تجهیز تمامی مدارس به نمازخانه مطلوب دانش آموزان اقدام نماییم.
مدارس خوی پذیرای زلزلهزدگان هستند | نگرانی از وضعیت ۸۸ مدرسه این شهر
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت مدارس در زلزله خوی گفت: بسیاری از مدارس ما پایگاههای ایمن هستند و اعلام کردیم جهت پذیرایی از مردم در سرما در اختیار قرار بگیرند. اگر مدرسه درست ساخته شود در این بحرانها پایگاهی برای استقرار نیروهای امدادی میشوند. نگران ۸۸ مدرسه هستیم که تحت تاثیر بالا از زلزله بودهاند و گزارش از وضعیت دقیق آنها را اعلام خواهیم کرد.
خانمحمدی افزود: در سه مرحله در خوی زلزله آمد. در زلزله اول خوی ۱۰ مدرسه آسیب دیدند که ۹ مدرسه نیازمند بازسازی بودند. اقدامات لازم انجام و کانکس ارسال شد تا نظام تعلیم و تربیت دچار وقفه نشود. زلزله دوم، زمانی اتفاق افتاد که بچهها در مدرسه نبودند و در خوابگاه بودند که مشکلی برایشان پیش نیامد و به منازل خود رفتند اما به طور کلی تیم ارزیاب تا بعدازظهر گزارش وضعیت مدارس را به ما اعلام میکند.
۷۱ هزار کلاس درس کشور نیازمند مقاومسازی
وی با بیان اینکه ۳۰ هزار کلاس درس تخریبی در سطح کشور داریم گفت: یک سری مدارس تخلیه شده و بچهها به شیفت دوم مدارس دیگر رفتهاند و درس میخوانند. برای تخریب و بازسازی این مدارس به ۳۰ هزار میلیارد تومان نیاز داریم در حالی که در پیوست یک بودجه سال آینده ۷۴۰۰ میلیارد تومان دیده شده است. ۷۱ هزار کلاس درس نیز باید مقاوم سازی شوند. برای مقاوم سازی ۵۰۰ میلیارد تومان برای ما در بودجه آینده دیده اند.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه داد: ۸۱ درصد کلاسهای درس ما استانداردسازی شدهاند، اما مدارس بسیار گسترده هستند و برای همان ۱۹ درصد باقی مانده به اعتبارات قابل توجهی نیاز داریم که با رایزنی های انجام شده قابل دسترسی می باشد. با ظرفیت موجود سالانه ۱۵ هزار کلاس درس می سازیم. پیش بینی شده در صورت تخصیص اعتبارات ۳۷۰۰ پروژه برای مهر ۱۴۰۲ بسازیم.
۳۱ شهرستان دچار چالش سرانه فضای آموزشی
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در ادامه این نشست خبری با بیان اینکه ۳۱ شهرستان ما به علت حجم بالای مهاجرت، تراکم دانش آموزی و ورود اتباع دچار چالش سرانه فضای آموزشی هستند و از متوسط کشوری پایینتر هستند اظهار داشت: بنا به وظیفه دینی و اسلامی خود به گرمی از دانش آموزان اتباع میزبانی می کنیم اما انتظار داریم مجامع بین المللی که همواره از اقدامات جمهوری اسلامی ایران در استمرار روند آموزش اتباع پیشتاز بوده است در تامین زیرساخت های لازم نیز به ما کمک کنند به این منظور ۱۵ هزار میلیارد تومان نیاز داریم که پیگیریهایی برای تامین بودجه در حال انجام است.
خانمحمدی در پاسخ به پرسشی درباره تامین مدارس مسکن مهر گفت: مشکلاتی در این زمینه وجود داشت. مدرسه جزو امور زیربنایی است و همانند راه و درمانگاه و... مدرسه نیز باید پیش بینی شود. توافقات خوبی صورت گرفته و ۴۵۷ مدرسه از سوی وزارت راه و شهرسازی ساخته و تعدادی نیز در دست اجراست و خواستیم خیرین نیز به کمک بیایند تا این مدارس تکمیل و بهره برداری شوند. مجلس همواره در زمان تصویب بودجه به ما کمک کرده ولی امیدواریم سهم ما از بودجه که نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد کاهش یافته، مورد توجه جدی قرار گرفته و افزایش یابد.
در سفر رئیس جمهور به بهارستان تصویب شد ۲۵۰۰ میلیارد تومان برای مدرسه سازی تخصیص یابد، ایشان دستور داد ۱۰ مدرسه ۱۵ کلاسه در آنجا ساخته شود. بازهم ما در همان شهرستان بهارستان نیاز به ساخت ۱۶۹ مدرسه داریم تا به استانداردها برسیم.
شناسایی ۹۳۰ مدرسه ناایمن تهران
وی درباره وضعیت مدارس استان تهران نیز توضیحاتی ارائه و اظهار کرد: با استاندارد خاص آتش نشانی ۹۳۰ مدرسه تهران ناایمن شناسایی شده، کارگروهی شکل گرفته و پیگیر این موضوع و به روز رسانی فهرست هستند.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه داد: چالشهای ما در تهران به دو علت مهاجرپذیر بودن و قدیمی بودن مدارسش زیاد است. نیاز داریم دستگاههای حاکمیتی به ما کمک کنند تا بخشی از مشکلاتمان را در تهران مرتفع کنیم. در تلاشیم از محل فروش املاک و تهاتر اوراق در قالب بودجه، وضعیت فضای آموزشی در تهران را کمی بهبود ببخشیم.
وجود ۴۸ هزار بخاری گازی و یک هزار بخاری نفتی در مدارس
خانمحمدی با بیان اینکه ابتدای سال تحصیلی ۷۲۵ میلیارد تومان برای ساماندهی سیستمهای گرمایشی تزریق کردیم و معتقدیم شعله مستقیم از مدارس شش کلاسه به بعد باید خارج شود اظهار کرد: ۴۹ هزار کلاس درس باید استانداردسازی شود. سهم ما از عوارض گار ۲۰ درصد بود که در لایحه بودجه ۱۴۰۲ به ۵۰ درصد رسیده است و استانداردسازی این بخش از مدارس تا پایان این دولت را انجام میدهیم.
وی افزود: ۴۸ هزار بخاری گازی و یک هزار بخاری نفتی داریم که باید استاندارد شوند و تا پایان سال تحصیلی ۱۴ هزار سیستم گرمایشی استاندارد میشود.